recenze
Spyro Reignited Trilogy

Spyro Reignited Trilogy - recenze
Spyro Reignited Trilogy - recenze
06:50, 20.11.2018

Když jsem před nějakou dobou dostal k dispozici na recenzi remake trilogie Crashe, byl jsem z toho na větvi. Ponořit se tak do hluboké herní minulosti, kdy videohry těžily z dnes již legendárních (a mnohdy drsných) mechanik a hlavním mottem bylo zabavit hráče, to byla voda na můj mlýn. A co teprve, když jsem se dozvěděl o chystaném přepracovaném dobrodružství roztomilého dráčka Spyra? To už jsem byl přímo v sedmém nebi. A jelikož čas letí jako blázen, nastal den D a všichni hráči se tak mohou bez obav vrhnout do příběhu, který kdysi dávno vytvořili borci z populárního týmu Insomniac Games, kteří působí na videoherním trhu dodnes, a to vcelku úspěšně.

Klik pro zvětšení (Spyro Reignited Trilogy - recenze)

Tři v jednom

Do rukou se nám tak dostává titul Spyro Reignited Trilogy, který, jak již samotný název naznačuje, převádí na obrazovky moderních konzolí rovnou všechny tři díly parádní plošinovky, která byla ve své době skutečně peckou s velkým P. Já osobně si na Spyra pamatuji hlavně z doby, kdy PlayStation mělo jen pár mých vyvolených kamarádů, avšak to nám nemohlo zabránit, abychom jako skoro dospělí teenageři neproseděli u takto na první pohled dětinsky vypadající hry spoustu hodin a netrpělivě se střídali u ovladače. Díky tomuto omezení se ze mě nakonec sice nestal stoprocentní znalec všech Spyrových úrovní, nicméně bylo hned o důvod víc těšit se na tento remake, který si budu moci vychutnat v pohodlí našeho obýváku, za jehož zdmi spokojeně pochrupkávají dva potomci, kteří ještě nemají páru, co jim tatík co nevidět představí.

Dokonalý již tehdy?

Od doby vydání Spyra na prvním PlayStationu uplynulo již neuvěřitelných dvacet let a ihned na počátku musím zmínit, že ačkoliv se to může zdát příliš, tak vězte, že znovuzrozená trilogie pasuje do současného herního portfolia jako pozadí na hrnec. Jednoznačným a neoddiskutovatelným faktem totiž je, že díky perfektnímu zpracování, návrhu úrovní, parádním herním mechanikám a celkovému vzhledu hry neměli autoři remaku moc důvodů něco zásadního měnit, což jen svědčí o tom, že již tenkrát se jednalo o něco výjimečného. Tato výjimečnost navíc gradovala i s dalšími pokračováními, takže je rozhodně paráda, že si dnes můžeme dopřát ultimátní zážitek ze Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage a Spyro 3: Year of the Dragon pěkně v jedné kolekci. A berte na vědomí, že rozhodně je o co stát.

Když se chce...

Jak již bylo řečeno, autoři z týmu Toys for Bob dostali do rukou perfektní materiál. Samozřejmě však bylo nutné odvést kus práce, aby dokázal dráček držet krok se současnými standardy i po technické stránce. Zatímco tedy jednotlivé úrovně a herní světy nedoznaly co do rozvržení prakticky žádných razantních změn, u vizuálního zpracování je to něco jiného. Veškeré animace a grafika byly kompletně překopány a výsledek je prostě fantastický. Pakliže jste si zamilovali inovovaného Ratcheta, zajisté mi rozumíte. Vývojáři Spyro Reignited Trilogy své úsilí investovali evidentně tím správným směrem a je to znát na každém kroku. Samozřejmě, nepředpokládá se, že by takováto hra měla mít nějaké zásadní problémy např. s propady snímkování či zasekáváním se do textur, ale každopádně v dnešní době, kdy téměř každá větší hra trpí alespoň nějakými porodními bolestmi, zde je již od začátku vše v téměř dokonalém pořádku.

Hraje celá rodina

Čeká na vás tak parádní jízda skrze spoustu světů, z nichž každý je něčím specifický, v každém se naučíte nové vychytávky, které vám pomohou v soubojích jak s řadovými nepřáteli, tak závěrečnými bossy. Dosytosti si užijete sběru všemožných věciček, které jsou nutné ke stoprocentnímu dokončení všech úrovní. Na vaší pouti máte za úkol osvobozovat další draky, kteří často hýří různými vtípky a občas dokáží i poradit. Navštívíte pouště, zasněžené krajiny, louky či bažiny, a hlavně se budete královsky bavit. Navíc je fajn, že k pohodlnému ovládání si vystačíte s relativně málo ovládacími prvky, což by mohlo mít i pozitivní vliv na hraní vašich ratolestí, které si tak nezlámou prstíky. V podstatě se pouze pohybujete, skáčete a máte na výběr ze dvou útoků - nabrání na rohy a spálení ohněm. Díky ovládání se tak jedná o ideální multigenerační titul, navíc vhodný i pro notorické vyzobávače trofejí, jelikož těch je tu k dispozici pořádná nálož. A když k tomu připočítáte i tři platinky...

Nejen pro děti

Jednotlivé díly jsou navíc navrženy tak, že vás více či méně vedou za ručičku, takže je prakticky nemožné někde se zaseknout na delší dobu, než je milé. Co však již tak snadné není, je zdolávání některých překážek, které vám hra předkládá a čím tak trošku koliduje s představou snadného průchodu, jelikož někdy se zkrátka neobejdete bez rychlejších reflexů či přesného načasování. V těchto chvílích se však vy můžete vžít do role hardcore pařana a ratolestem pomoci, což je super a rozhodně tento krok doporučuji. Samozřejmě, co se týče příběhu, nečekejte od něj nějaké zázraky. Každopádně se u průchodu jednotlivými úrovněmi fajn pobavíte, a o to tu jde především.

Ach, ta kamera

I přes precizní zpracování trpí Spyro jedním, pro mě vcelku zásadním problémem. Tím je bezesporu kamera. Ano, oproti originálu si ji můžete dle libosti natáčet, nicméně velmi často se netrefíte do úhlu, který byste pro provedení nějakého toho nutného pohybu potřebovali. Co se týče soubojů s nepřáteli, tak ty se díky ní velmi často mění v boj s rotací, jelikož při likvidaci více protivníků najednou se vám pravděpodobně bude stávat, že některé díky kameře netrefíte napoprvé, jak byste si asi přáli a bude tak nutná menší korekce v průběhu boje. Každopádně, ač není Spyro zrovna nesmrtelný, nějakou tu ránu snese, a tak se zase není čeho tak příliš obávat. Větší flexibilitu pohledu byste nejspíše uvítali i při plánování dlouhých skoků či přeletů, pro které je podstatné mít skutečně dokonalý přehled. Pravdou také je, že čas od času budete zlehka proklínat ovládání, především co se miniher týče. Doteď z hlavy nemohu vytěsnit náznaky frustrace při snaze splnit výzvu v létání, kterou jsem byl nucen opakovat skutečně nesčetněkrát, než se mi podařilo proletět vším, co bylo za úkol. Na druhou stranu, když to nejde, je vhodné tyto pasáže odložit "na později" a zkusit to znovu až s chladnou hlavou. Vítej, hratelnosti!

Povedlo se

Troufám si říci, že pro vaše potomstvo by se mohlo v dnešní době jednat o ideální vánoční dárek, samozřejmě v případě, že již občas pokukují po tom, co to tam ten bláznivý rodič v noci u televize zase kutí. Vzhledem k výše uvedenému, myšleno obtížnějším pasážím, by se možná slušelo říci, že jde o rodinný titul, ve kterém si kopec srandy užijí jak ti menší, tak i ostřílení hráči a v neposlední řadě nostalgici, kteří si tak po letech mohou zahrát za svého oblíbence v moderním kabátku. Toys for Bob totiž odvedli parádní práci, tak vzhůru za Spyrem!

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ABC Data

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Ceny hry Zboží.cz.